Pronkpaleis
Ga je mee door het pronkpaleis van Willem en Mary? We ontdekken een aantal toffe kamers uit de 17e eeuw vol pracht en praal waar de bewoners graag mee wilden pronken. Misschien slingert er onderweg ook nog wel ergens een goudstaaf uit de schatkist rond..
locatie
in het paleis
prijs
€ 190,00
duur
2 uur
|
leerjaar
groep 7 en 8
periode
hele schooljaar (vanaf 1 januari 2025)
|
Leerlingen beleven het verhaal van Willem en Mary door met een museumdocent een tour in hun paleis te maken. Ze komen in verschillende kamers verschillende soorten schatten tegen en ontdekken waar deze vandaan kwamen. Tijdens de rondgang doen leerlingen allerlei opdrachten en vinden ze in verschillende kamers goudstaven om uiteindelijk de schatkist van Willem III te vinden. Lukt het de leerlingen om de schatkist te openen?
Praktische informatie
Dit programma kost € 190,00 per klas van maximaal 30 leerlingen.
Dit bedrag is inclusief;
lesmateriaal
begeleiding door een museumdocent
entree voor leerlingen en begeleiders
uitrijkaarten
Leerlingen maken kennis met een koninklijke paleis uit de 17e eeuw.
Leerlingen maken kennis met een aantal bewoners van Paleis Het Loo.
Leerlingen ontdekken verschillen en overeenkomsten tussen vroeger en nu.
Leerlingen maken op actieve wijze kennis met diverse aspecten van het hofleven.
Leerlingen ontdekken verschillen tussen een koninklijk leven en hun eigen leven.
Leerlingen snappen waarom het paleis er op deze manier uitziet.
Leerlingen hebben respect voor cultureel erfgoed en kunstuitingen.
21e -eeuwse vaardigheden:
Probleem oplossen
Creatief denken
Informatie vaardigheden
Samenwerken
Communiceren
Zelfregulering
Kritisch denken
Thema's: VOC en WIC, slavernij en Oranjegevoel (Canon)
Dit lesprogramma behandelt de kerndoelen 1, 2, 3, 51, 52 en 53.
Kerndoel 1, 2, 3: De leerlingen leren taal verwerven en instructies opvolgen uit gesproken taal.
Kerndoel 1, 2, 3: De leerlingen oefenen met gespreksregels.
Kerndoel 1, 2, 3: De leerlingen leren aangeven wat ze ergens van vinden en waarom.
Kerndoel 51: Historische bronnen onderzoeken en aanduidingen van tijd en tijdsindeling hanteren.
Kerndoel 52, 53: Leerlingen bekijken afbeeldingen die de historische verhalen illustreren.
Leerlingen vergelijken een bepaalde situatie in verschillende tijdvakken. Ze werken aan een thema door de geschiedenis heen.
Leerlingen leren over belangrijke personen uit de Nederlandse geschiedenis.
Via e-mail ontvang je een uitgebreide leerkrachthandleiding met verschillende lesmodules waarmee je op school het bezoek aan Paleis Het Loo kunt voorbereiden en afsluiten. Stel uit de modules de les samen die past bij de leerbehoeftes van jouw klas.