Primair onderwijs

Niet zomaar een beeld

Ga in de paleistuin op zoek naar de beeldtaal van de 17e eeuw en ontwerp jullie eigen klassensymbool.

locatie
paleistuin
prijs
€ 190,00
duur
90 minuten
leerjaar
groep 5 en 6
periode
vanaf 1 september 2024
Arionscascade - foto Maarten Albrecht

Iedere dag zie je beelden, foto’s, symbolen en logo’s om je heen. Meestal weet je wel wat deze betekenen. Maar wist je dat de tuinen van Paleis Het Loo ook vol staan met symbolen? In de 17e eeuw herkenden alle bezoekers dit direct. Net zoals jij met de symbolen van nu! Ga op ontdekking door de tuin, maak kennis met de beeldtaal van vroeger en verwerk deze in een eigen symbool voor jullie klas.

De museumdocenten nemen de leerlingen mee naar de paleistuin, waar zij kennismaken met symboliek in zowel de beelden als de architectuur. Daarbij verbinden zij klassieke symboliek met de beeldtaal van nu.

Vervolgens gaan de leerlingen aan de slag om met natuurlijke materialen een symbool te ontwerpen voor hun klas en deze aan hun klasgenoten te presenteren. Begrijpen de anderen ook wat zij met hun schildering bedoelen?

Een interactieve les waarbij taal, kunst en burgerschap samenkomen.

Praktische informatie

Dit lesprogramma kost € 190,00 per klas van maximaal 30 leerlingen.

Dit bedrag is inclusief:

  • lesmateriaal

  • begeleiding door een museumdocent

  • entree voor leerlingen en begeleiders

  • uitrijkaarten

  • Leerlingen leren over de baroktuinen van Paleis Het Loo en de vroegere bewoners.

  • Leerlingen bekijken de beelden in de tuin en leren de verschillen en overeenkomsten tussen symboliek in de 17e eeuw en nu.

  • Leerlingen oefenen met democratisch overleggen.

  • Leerlingen presenteren hun symbool aan de klas.

21e-eeuwse vaardigheden

  • Samenwerken

  • Communiceren

  • Kritisch denken

  • Creatief denken

  • Informatievaardigheden

  • Probleem oplossen

Dit lesprogramma behandelt de kerndoelen 1, 3, 34, 37, 54 en 56.

  • Kerndoel 1: Mondelinge taalvaardigheid

  • Kerndoel 3: De leerlingen leren informatie te beoordelen in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.

  • Kerndoel 34: Burgerschapsvaardigheden

  • Kerndoel 37: De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

  • Kerndoel 54: De leerlingen onderzoeken de beeldende mogelijkheden van materialen.

  • Kerndoel 56: De leerlingen onderzoeken de relatie is tussen kunstwerken en hun omgeving, bijvoorbeeld kunstwerken die gemaakt zijn voor een specifieke plek of een specifiek gebouw.

  • Kerndoel 56: De leerlingen laten zich door kunstwerken inspireren tot eigen beeldend onderzoek en gaan in een workshop aan het werk met beeldende problemen die verwant zijn (niet identiek) aan die van kunstenaars.

Via e-mail ontvang je een uitgebreide leerkrachthandleiding met verschillende lesmodules waarmee je op school het bezoek aan Paleis Het Loo kunt voorbereiden en afsluiten. Stel uit de modules de les samen die past bij de leerbehoeftes van jouw klas.

Wil je boeken of heb je een vraag?

onderwijs@paleishetloo.nl 055 - 577 24 00